• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Intelligens tető

Zbacsi

Tapasztalt kertész
Sziasztok,
Intelligens mosópor példájára egy intelligens tetőt szeretnék készíteni, ennek menetét teszem itt közzé, hátha valakinek kedve támad hasonlót készíteni, illetve remélem én is kapok jó tanácsokat.

Hogy miért? Sajnos csak nevetséges ár/érték arányon lehet minőségi világítást venni, és ha már ennyit rászánok, akkor az tudjon is valamit...
Az alábbi tető nem lesz drágább mint 50k (200L-es aksira).

Mit fog tudni:
  • felfüggesztett, zárt tető (üveg/akril)
  • szabályzott aktív hűtés, a fordulatszámot úgy állítja hogy mindig optimális legyen a hőmérséklet a fénycsöveknek
  • minőségi reflektorok
  • elől programozható panel ami:
    • kijelzi az akvárium hőmérsékletét, és beállított értéken tartja (nyáron tetőbe épített ventik hűtik, télen a hagyományos fűtőt vezérli...)
    • bubiszámláló (mivel a DC-t egy felesleges és használhatatlan dolognak tartom, ezért egy elektromos bubiszámlálót fogok készíteni), amiről itt kapok visszajelzést)
    • világítás időtartamának beállítása fénycsövenként
    • szűrő áramlás mérés (hogy mikor kell tisztítani)
    • táp adagolás jelzés (figyelmeztet a tápozásra)

A szabályozó gombokat valószínűleg nem dedikált gombokkal oldom meg (nem akarom elrondítani a tetőt, elég a kijelzés), hanem csak egy usb portja lesz és PCről vezérelhetőre csinálom, mivel nem kell folyton állítgatni.

Egyelőre ennyi ;) Folyt. köv.
 
Ez igen, ehhez már kelll szakértelem :) Egy kis kötözködés: Ha zárt a tető (akril..) akkor nyáron a ventikkel hogyan hűtod a vizet is? Leveszed a plexit? :)
 
recon said:
Ez igen, ehhez már kelll szakértelem :) Egy kis kötözködés: Ha zárt a tető (akril..) akkor nyáron a ventikkel hogyan hűtod a vizet is? Leveszed a plexit? :)
Két kör lesz, a vízre természetesen "hideg" levegőt fúj nem a fénycsövektől jövőt.
Első körben valahogy így képzelem el: click
A szélén lévő két kamra ketté lesz osztva sréhen, felül fut az a kör amit a képen látsz, alul pedig lesz 1-1 venti amik a vízfelszínt mozgatják, ezek hátulról kapják a levegőt.
 
Végre valami komolyabb DIY project! Nem semmi terv, kíváncsivá tettél.

Néhány kérdés:

- Ha felfüggesztett, akkor miért zárt? Illetve ha zárt, akkor miért függesztett (elég lenne az akira ültetni)?
- Mivel akarod mérni a fénycsövek hőmérsékletét? Mi fogja vezérelni a ventilátorokat?
- Hogyan akarod mérni a szűrő áramlását?

Egyelőre ennyi jutott eszembe, de nem kizárt, hogy lesz még kérdésem. Kíváncsian várom a képeket.:)
 
oRphEus said:
- Ha felfüggesztett, akkor miért zárt? Illetve ha zárt, akkor miért függesztett (elég lenne az akira ültetni)?

Azért zárt hogy ne sugározza annyira a hőt, meg így nem csapódik ki a reflektoron a pára. Másrészről így egyszerűbb szabályozni az üzemi hőmérsékletet.
Tetszenek a nyitott akváriumok, felülről nézve teljesen más látványt nyújtanak, ezért készítem függesztettre. Ráadásul könnyebben hozzáférhető az akvárium ha matatni kell benne.
De persze úgy is működne hogy ha az akin ülne, ha megemeljük és lábakon támaszkodik az akira, akkor megfelel egy függesztett hatásának. Csak annyit vesztünk vele hogy nem tudjuk a magasság állításával a fényerőt a legmegfelelőbben beállítani (Ez mondjuk csak nagyon erős világítás esetén fontos...).

oRphEus said:
- Mivel akarod mérni a fénycsövek hőmérsékletét? Mi fogja vezérelni a ventilátorokat?

Nem a fénycsövek (felületi) hőmérsékletét kell mérni, hanem a környezeti hőmérsékletet, t5 esetén 35-38 fok az ideális. Erre bármely hőmérő szenzor megfelelő.
A vezérlést egy egyszerű mikrokontroller fogja végezni.

oRphEus said:
- Hogyan akarod mérni a szűrő áramlását?
Ööö hát ez még erősen kérdéses, egyelőre csak ötlet szinten van a dolog. Viszont nem kell semmi komolyra gondolni, ugyanis nem a pontos szám a lényeg, hanem egy relatív érték, így egy teljesen pontatlan kütyü is megfelelő. Akinek van ötlete a témában azt szívesen veszem...
Pl.:
- Egy bonyolultabb: a csőben forog egy minikerék, és ennek fordulatszámát lehet nézni.
- Egy egyszerűbb: a kiáramlás előtt egy T elágazás, az elágazás vége zárt, van benne egy membrán féleség ahol nyomást mérünk.
 
Az áramlás mérésére lehet hogy egyszerűbb lenne a második a variációd.

A tápozás jelzés az hogyan lenne? Manuálisan állítod le a tápozás után vagy hogyan? :D Engem ez érdekelne igazán. :)
 
Hello

Technikusi vizsgámhoz tétel volt az áramlesmerés.
Ennek 4 módját ismerem, ami könnyen megvalósítható: Pitot csöves, Venturi csöves, turbinás áramlásmérés és köbözés.

Ebből egy dolgot ajánlanék. A turbinás áramlásmérést. Ennek egy oka van, ezt tudod elektronikusan könnyen megvalósítani. A másik két esetben csak abban az esetben tudod digitális jelként feldogozni az adatot, hogyha a szintek mérését digitális jelátalakítóval (jelen esetben szintmérővel) végzed, míg köbözésnél az egységnyi keresztmetszeten időegység alatt átfolyt víz mennyiségéből visszaszámolva kapsz eredményt. Hát ez is bonyolult mert nincs digitális jeled.

Szóval maradjunk a turbinás áramlásmérőnél.
Egyszerű, mert egy csőbe helyezett turbina egy generátort működtet ami elektromos áramot termel. A keletkező áram erősségét DCI multiméter segítségével megméred. 0 l/h esetén a multiméternek 4 mA-t kell jeleznie. Tehát nincs más dogod, mint a szűrő segítségével megtöltened mondjuk egy 1 literes edényt és ennek időtartamát lemérni és ebből megkapod az időegység alatt ténylegesen szállított víz mennyiségét. Bár szerintem jobban jársz egy 10 literes edénnyel, mert pontosabban tudsz mérni. Ezután beüzemeled az áramlásmérőt, mérsz egy áramerősséget a szűrőd üzeme közben (persze legelső indításkor, mert ilyenkor nincs még eltömődés :D) és a maximális és a minimális (ami 4 mA) szintet egy koordináta rendszerben felveszed és a maximális vízszállítást a másik tengelyen jelölöd és innentől kezdve csak a multiméternek kell üzemelnie.

Visszakeresed, hogy 90%-os vízszállításnál mennyi mA az áramerősség, és néha leolvasva ha az adott érték alá mész akkor tudod, hogy a szűrőd már jelentősen eltömődött. Bár a vízszállítás %-os csökkenését neked kell meghatároznod, hogy neked milyen szintű csökkenés jelenti, hogy a szűrő már nem forgat annyi vizet mint ami te szeretnél.

És egy gondolta még. HA a szűrőre csatlakoztatsz külső fűtű, reaktort, akkor az áramlásmérőt ezek után kösd be, mert azok is befolyásolják a vízszállítást ugye. :D

Jah és a teljesítmény 50 % os visszaesésig közel lineáris összefüggés van az áramerősség és a térfogat áram után, azután már nem. De gondlom azt nem várod meg még a szűrőd már csak félgázon megy ;)

Remélem tudtam segíteni.
És nem megkövezni, van benne néhány saját vélemény is, de többsége tudományos alapon nyugszik.

Hello
 
Ilyen kis turbinát láttam japánoknál. Szűrőcsövekre lehetett rákötni. Célja csak egy visszajelzés volt, hogy mennyire forgat még a szűrőd. Ott épp azt ecsetelte a srác, hogy még ez a kis nudli turbina is lefogja kicsit a teljesítményt.
 
az a baj hogyha áramlást akar mérni akkor mindegy mit rak az áramlás útjába az jelentősen csökkenteni fogja a teljesítmény
ennek oka hogy csökken a keresztmetszet amin a víz áthaladhat
de mindegy hogy milyen módon akarja megoldani mert a statikus és a dinamikus nyomás ami a cső falán illetve a cső közepén van az megváltozik ha valamilyen akadályba ütközik a vízáram
szóval a probléma adott
ki kell játszani a fizikát vagy erősebb szűrő kell, hogy az elvesztett vízhozam pótolva legyen :D
 
Zbacsi said:
oRphEus said:
Zbacsi said:
felfüggesztett, zárt tető (üveg/akril)
- Ha felfüggesztett, akkor miért zárt? Illetve ha zárt, akkor miért függesztett (elég lenne az akira ültetni)?
Azért zárt hogy ne sugározza annyira a hőt, meg így nem csapódik ki a reflektoron a pára. Másrészről így egyszerűbb szabályozni az üzemi hőmérsékletet.
Tetszenek a nyitott akváriumok, felülről nézve teljesen más látványt nyújtanak, ezért készítem függesztettre. Ráadásul könnyebben hozzáférhető az akvárium ha matatni kell benne.
Így világos, akkor a lámpatest lesz zárt, felfüggesztve. Kicsit félreérthető volt a "zárt tető" kifejezés.

Vannak akvarisztikai célra gyártott áramlásmérők:
http://www.tomaquarium.com/prod_details.php?cat=32&p=20
http://www.tomaquarium.com/prod_details.php?cat=32&p=25

Megoldás lehet még:
http://viztisztitok.addel.hu/search.php ... ea4b2e3dc6
http://www.unirota.hu/index.php?option= ... &Itemid=30
http://www.equflow.hu/

Viszont ha elektronikus visszajelzést akarsz, ahhoz talán egy komolyabb szerkezet kell majd.
 
oRphEus said:
Vannak akvarisztikai célra gyártott áramlásmérők:
http://www.tomaquarium.com/prod_details.php?cat=32&p=20
http://www.tomaquarium.com/prod_details.php?cat=32&p=25

Megoldás lehet még:
http://viztisztitok.addel.hu/search.php ... ea4b2e3dc6
http://www.unirota.hu/index.php?option= ... &Itemid=30
http://www.equflow.hu/

Viszont ha elektronikus visszajelzést akarsz, ahhoz talán egy komolyabb szerkezet kell majd.

Megoldás lehet még egy Eheim 2080 beszerzése, ugyanis azon gyárilag van ezekhez hasonló... ;)
 
Üdv!
Nekem csak egy apró észrevételem lenne az előzetes tetőtervedhez. Egymás mellé tetted a hűtőventi beszívó nyílását és a meleg levegő kiáramlásának nyílását. Nem fogja a venti visszaszívni a meleg levegőt? Mert akkor nem sokat fog használni a hűtés szerintem. :oops: :?
 
Én is Eqinox (bocs ha **elírtam** a neved) véleményén vagyok. De jobban megnéztem a képet és megértettem miért ott van a venti, hűti az előtétet is. Szerintem ha a kiáramló levegőnek a fénycsövek végeinél lenne megcsinálva a kiáramlási lehetősék, azzal jobban járnál.

** hehe, nagyon vicces :D
 
Ígéretes tervnek tűnik, kíváncsian várom a folytatást:)
Az áramlásmérés gondolatával már én is eljátszadoztam amikor pc vízhűtést csináltam, de sajnos semmi konkrét megvalósítás. Gyáriban nem találtam olcsót, jót. Házilag pedig a tömítés, kis méret tárgyköre elvette a kedvem:)

Ha van/lesz konkrét DIY megvalósítás, érdekelne:)
 
Sziasztok,

Elnézést hogy csak most reagálok, de a tervezettől eltérően nem tudtam foglalkozni a projekttel :(

Köszönöm az infókat az áramlásmérő ügyben. Sajnos az olcsóbb megoldások eléggé visszafogják a szűrőt, így szerintem nem éri meg feláldozni a teljesítményt egy egyszerű visszajelzésért. A komolyabb megoldások pedig olyan áron vannak hogy... akkor már (ahogy atti76 is mondta) olyan szűrőt vesz az ember ami ezt alapból tudja. Így egyelőre ez a "fícsör" kikerül a tervből, de még bízom abban hogy egyetemen a kollégák kitalálnak valamit jót...

Eqinox said:
Üdv!
Nekem csak egy apró észrevételem lenne az előzetes tetőtervedhez. Egymás mellé tetted a hűtőventi beszívó nyílását és a meleg levegő kiáramlásának nyílását. Nem fogja a venti visszaszívni a meleg levegőt? Mert akkor nem sokat fog használni a hűtés szerintem. :oops: :?

Scar said:
Én is Eqinox (bocs ha **elírtam** a neved) véleményén vagyok. De jobban megnéztem a képet és megértettem miért ott van a venti, hűti az előtétet is. Szerintem ha a kiáramló levegőnek a fénycsövek végeinél lenne megcsinálva a kiáramlási lehetősék, azzal jobban járnál.
** hehe, nagyon vicces :D

Igen az volt a terv hogy az előtétet is hűtse, de át fog kerülni a beszívóág a másik oldalra, az előtét hűtése pedig csak passzív lesz (ki lesz fúrva mögötte 1-2 lyuk).
A friss levegőt mindenképp oldalról szeretném befújni a fénycsövekre azért hogy viszonylag egyenletes legyen az áramlás. Első körben a tetejére szerettem volna rakni a ventiket, így a tető is keskenyebb lett volna, de a venti alatti (fénycső)rész túlságosan lehűlne a többi részhez viszonyítva, így lenne egy másik "hidegpont".
Az oldalán is lehetne a szellőző lyuk, de a két "légkamra" miatt így legalább szimmetrikus lesz a tető, és oda tervezem a vízhűtő ventiket is.

Ma megrendeltem az előtéteket, reflektorokat, fénycsöveket, amint megérkeznek leméretezem őket felrakok 1-2 tervet.
Tető anyaga még kérdéses, én ADA stylera gondoltam, mert ez tűnik a legegyszerűbbnek (MDF+szürke festék) (pl: http://www.aquascapingworld.com/forum/a ... urnal.html)
 
Back
Oldal tetejére