Állandó téma a megfelelő beoldás és a legjobb porlasztás. Gondoltam bedobok egy összegzést a saját tapasztalatok alapján, mert sok az új ember mostanság illetve aki most ismerkedik a növényezéssel.
Üveg diffúzorok:
Az ADA fertőzte meg a világot ezzel a beoldási módszerrel. Leginkább a szépségéért választjuk ezt a módszert. Valamiért a felszálló buborékok látványa és a tiszta üveg látványa legalább egyszer megigéz minden akvakertészt.
Néhány ezertől már hozzá lehet jutni ezekhez a difikhez. Óriási előnye, hogy 1.5-1.7 bar környékén működnek, így élesztős rendszerhez is használhatjuk őket.
Nem érdemes a kerámia méretén spórolni. A túl kicsi kerámia hamar elkoszolódik, ezért állandóan ingadozni fog a beoldás.
Általában 2 hetente áztató folyadékban meg kell tisztítani őket, akkor is ha még nem teljesen zöld a kerámia!
A drágább üveg porlasztók még szebb üvegből készülnek, formájuk is kecsesebb, de ami ennél is fontosabb a kerámia minőségi a sorozatgyártott termékekkel szemben. Magyarul sokkal jobban és finomabban porlasztanak.
Az ilyen beoldásnál még inkább figyelni kell arra, hogy a CO2 MINDEN helyre eljusson! Nem elég, hogy jól porlaszt a diffúzor. Ha nem jut el az akvárium minden pontjára, jönnek az algák, a növények nem fejlődnek elég jól ezeken a részeken. Ha a szűrőd nem forgat eleget, használj áramoltatót, hogy besegíts a szűrődnek.
Akril difik:
Jó hír azok számára, akik rendszeresen törik az üveget, hogy léteznek akril difik is. Akik a belső porlasztás látványát nem akarják feladni ez is egy jó megoldás lehet. A választék ezen a téren azért meglehetősen limitált és csak sorozatgyártott darabok léteznek belőlük (értsd átlagos kerámia betétes porlasztók)
Atomizerek:
Akik nagynyomású palackos rendszert használnak a következő generációs porlasztók is szóba jöhetnek. Sajnos itt 2 bar vagy ennél nagyobb nyomás kell, ami rendesen próbára teszi a korábban talán tökéletesen üzemelő CO2 rendszerünket is.
Az akvriumba helyezhető atomizerek speciális kerámia betéttel rendelkeznek, ami még apróbb porlasztást tesz lehetővé. Sajnos a nagy nyomás miatt sokkal hamarabb hibásodnak meg, mint üveg társaik.
In Line diffúzorok:
A reaktorok hatékony működését alkalmazva, de azok egyik problémáját kiküszöbölve születtek meg ezek a porlasztók. A CO2-t a szűrőcsövekbe vezetve apróbb buborékok érhetők el, de mégsem ez az igazi előnyük. A szűrőcsőbe porlasztva a szűrő azonnal szinte mindenhova eljuttatja a CO2-t a vízforgatással. Sokkal kevesebb a CO2 veszteség, stabilabb a rendszer. Ha a szűrőcsövezéshez megfelelő méretű porlasztót választunk, akkor nem lesz teljesítményveszteség a szűrőnél, ami szintén előny.
Hátrány leginkább a takarítása. A buborékok nem láthatatlanok. Legtöbbnél sűrű apró buborékokkal nyomja tele az akváriumot, ami időnként zavaró. 2 bar nyomás vagy ennél több kell nekik.
A kerámia miatt takarítani kell azért időnként, ha nem is olyan sűrűn mint az akváriumi kerámiákat, de néhány havonta mindenképp érdemes.
Külső reaktorok:
Szerintem még mindig a legjobb beporlasztási módszer. Ha nem szereted az akváriumban lévő technika látványát, nem szeretnél sűrűn takarítani, egy jó megoldás lehet. Láthatatlan buborékokra porlasztja a CO2-t amit egyetlen más módszer sem tud alapból.
Hátránya, hogy kicsit megfogja a szűrést. Viszont az így beoldott CO2 sokkal tovább marad a vízben és a szűrő áramlással könnyen eljuttatható mindenhova. Takarítás ebben az esetben a legritkább. És hatalmas előnye, hogy nagyméretű akváriumokhoz is alkalmazható.
Reaktorok között nagy különbségek vannak, ezért érdemes jobb minőségűt választani, mert az olcsóbb típusok hangosabbak, és összeszerelésük nem annyira jó.
Ha most ismerkedsz a CO2-vel és kis vagy közepes méretű akváriumod van szerintem kezd el a kerámia porlasztókkal.
Ha már megismerted a CO2 működését és némi gyakorlattal már rendelkezel, kipróbálhatod a középutat, az in-line difiket.
Ha nagy akváriumod van, és nem szereted az akváriumban lévő technikát mindenképp külső reaktort javaslok.
Ha fontos az esztétika és megengedhetsz magadnak egy kis luxust, akkor kipróbálhatod a minőségi üveg kerámiákat.
A megfelelő CO2 keringetéshez pedig vagy szűrőt érdemes fejleszteni (nagyobb teljesítmény, jobb forgatás), vagy keringetőt (esetleg több keringetőt) érdemes betenni.
Üveg diffúzorok:
Az ADA fertőzte meg a világot ezzel a beoldási módszerrel. Leginkább a szépségéért választjuk ezt a módszert. Valamiért a felszálló buborékok látványa és a tiszta üveg látványa legalább egyszer megigéz minden akvakertészt.
Néhány ezertől már hozzá lehet jutni ezekhez a difikhez. Óriási előnye, hogy 1.5-1.7 bar környékén működnek, így élesztős rendszerhez is használhatjuk őket.
Nem érdemes a kerámia méretén spórolni. A túl kicsi kerámia hamar elkoszolódik, ezért állandóan ingadozni fog a beoldás.
Általában 2 hetente áztató folyadékban meg kell tisztítani őket, akkor is ha még nem teljesen zöld a kerámia!
A drágább üveg porlasztók még szebb üvegből készülnek, formájuk is kecsesebb, de ami ennél is fontosabb a kerámia minőségi a sorozatgyártott termékekkel szemben. Magyarul sokkal jobban és finomabban porlasztanak.
Az ilyen beoldásnál még inkább figyelni kell arra, hogy a CO2 MINDEN helyre eljusson! Nem elég, hogy jól porlaszt a diffúzor. Ha nem jut el az akvárium minden pontjára, jönnek az algák, a növények nem fejlődnek elég jól ezeken a részeken. Ha a szűrőd nem forgat eleget, használj áramoltatót, hogy besegíts a szűrődnek.
Akril difik:
Jó hír azok számára, akik rendszeresen törik az üveget, hogy léteznek akril difik is. Akik a belső porlasztás látványát nem akarják feladni ez is egy jó megoldás lehet. A választék ezen a téren azért meglehetősen limitált és csak sorozatgyártott darabok léteznek belőlük (értsd átlagos kerámia betétes porlasztók)
Atomizerek:
Akik nagynyomású palackos rendszert használnak a következő generációs porlasztók is szóba jöhetnek. Sajnos itt 2 bar vagy ennél nagyobb nyomás kell, ami rendesen próbára teszi a korábban talán tökéletesen üzemelő CO2 rendszerünket is.
Az akvriumba helyezhető atomizerek speciális kerámia betéttel rendelkeznek, ami még apróbb porlasztást tesz lehetővé. Sajnos a nagy nyomás miatt sokkal hamarabb hibásodnak meg, mint üveg társaik.
In Line diffúzorok:
A reaktorok hatékony működését alkalmazva, de azok egyik problémáját kiküszöbölve születtek meg ezek a porlasztók. A CO2-t a szűrőcsövekbe vezetve apróbb buborékok érhetők el, de mégsem ez az igazi előnyük. A szűrőcsőbe porlasztva a szűrő azonnal szinte mindenhova eljuttatja a CO2-t a vízforgatással. Sokkal kevesebb a CO2 veszteség, stabilabb a rendszer. Ha a szűrőcsövezéshez megfelelő méretű porlasztót választunk, akkor nem lesz teljesítményveszteség a szűrőnél, ami szintén előny.
Hátrány leginkább a takarítása. A buborékok nem láthatatlanok. Legtöbbnél sűrű apró buborékokkal nyomja tele az akváriumot, ami időnként zavaró. 2 bar nyomás vagy ennél több kell nekik.
A kerámia miatt takarítani kell azért időnként, ha nem is olyan sűrűn mint az akváriumi kerámiákat, de néhány havonta mindenképp érdemes.
Külső reaktorok:
Szerintem még mindig a legjobb beporlasztási módszer. Ha nem szereted az akváriumban lévő technika látványát, nem szeretnél sűrűn takarítani, egy jó megoldás lehet. Láthatatlan buborékokra porlasztja a CO2-t amit egyetlen más módszer sem tud alapból.
Hátránya, hogy kicsit megfogja a szűrést. Viszont az így beoldott CO2 sokkal tovább marad a vízben és a szűrő áramlással könnyen eljuttatható mindenhova. Takarítás ebben az esetben a legritkább. És hatalmas előnye, hogy nagyméretű akváriumokhoz is alkalmazható.
Reaktorok között nagy különbségek vannak, ezért érdemes jobb minőségűt választani, mert az olcsóbb típusok hangosabbak, és összeszerelésük nem annyira jó.
Ha most ismerkedsz a CO2-vel és kis vagy közepes méretű akváriumod van szerintem kezd el a kerámia porlasztókkal.
Ha már megismerted a CO2 működését és némi gyakorlattal már rendelkezel, kipróbálhatod a középutat, az in-line difiket.
Ha nagy akváriumod van, és nem szereted az akváriumban lévő technikát mindenképp külső reaktort javaslok.
Ha fontos az esztétika és megengedhetsz magadnak egy kis luxust, akkor kipróbálhatod a minőségi üveg kerámiákat.
A megfelelő CO2 keringetéshez pedig vagy szűrőt érdemes fejleszteni (nagyobb teljesítmény, jobb forgatás), vagy keringetőt (esetleg több keringetőt) érdemes betenni.