• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Iwagumi próbálkozás egy lelkes kezdőtől...

Haradim

Főkertész
Sziasztok,

többek javaslatára elkezdem akkor én is a naplót... Igazából lövésem sincs, hogy kellene, mit kell, de majd kialakul...

Gondolom első sorban le kellene írnom, hogy mi-merre-hány méter:

Akvárium: 25 literes
Talaj: JBL AquaBasis Plus + JBL Manado
Világítás: HapPet 11 Watt 1500 lumen és 8:00-tól 16:00-ig megy időzítővel (alapjában függönnyel sötételt a szoba, szóval nem kellene sok természetes fényt kapnia)*
Szűrő: Oase FiltroSmart 60 (benne szivacs, seachem matrix, Seachem Purigen)
Co2: Tropica System Nano Set 95g (a doboz szerinti beállítással, a folyadék lime zöld)
Növények: 1 "pohár" Eleocharis vivipara, 2 pohár Hemianthus callitrichoides 'Cuba' (mind zselés volt).
Tereptárgy: 1 db Wild Rhino kő
Lakók: 1 hónap után költözött be 10 Red Cherry garnéla, ebből sajnos azóta 3 elhunyt (elhunyt 2 és 1 kiugrott feltételezhetően)**

A vízet hetente cserélem, kb. 5-6-7 litert.*** A víz 1 hetet áll előtte, csere előtt adagolok bele JBL Biotopolt. Feltöltés után adagolok bele még EasyLife EasyStart-ot.
Naponta adagolok bele 0.5 ml Green Aqua Micro és Macro tápot.****

Nem tudom, hogy elfelejtettem-e valamit, ha igen, feltételezem úgy is kérdezni fogjátok.

Amivel gond van:
A garnélák betelepítése után pár nappal elkezdtem opálosodni. Viszont kb. ez időben öblítettem ki a szűrőben a mátrixot is (a leszívott vízben). Így pontosan nem tudom, hogy mi lehet a kiváltó ok. Másik topicban az ötleteléseknek hála felmerülhetett több lehetőség is: túl sok bacit adagoltam eddig cserénél (valószínűleg 2.5 ml sok volt 5-6-7 liter víz cserénél), nem megfelelő hőmérsékletű vízzel töltöm vissza (esetemben hideg), CO2 adagolás. Na erre a mítoszra kell megoldást találnom valahogy.

A kérdések amik felmerülnek (valószínűleg banális hibákat okozhat, főleg hogy utólag tudtam meg, hogy egy kezdőnek az iwagumi stílus eléggé nagy falat):
1. Fény mennyisége megfelelő-e? Sok vagy kevés? Gagyi, rossz időintervallum, stb.? (*)
2. Növelhetem-e az állományt esetleg 2-4 csigával és pár Amano garnélával? (**)
3. Megfelelő-e a víz amivel cserélek? Esetleg inkább szerezzek be ozmóvizet? Vagy más módszerrel kezeljem a vizet vagy az egészet másképp csináljam-e? (***)
4. A tápozás megfelelő-e így? Másik topikba kaptam ezt a javaslatot, bár feltételezem ez is az egyik forrása az alga és opálosodás problémájának. (****)
5. Az akváriumot lefedhetem-e egy plexi lappal teljesen? A garnélák betelepítése után rátettem egy eléggé jól kiszabott plexi lapot, féltem hogy kiugranak a garnélák és a víz elpárolgását is meg akartam akadályozni, viszont nem tudom, hogy a gyenge szellőzés nem-e kiváltó oka az opálosodásnak.
6. Úton van egy Chihiros Doctor Mate, mert olvasottak alapján segíthet (vagy ártani nem árthat/ronthat a helyzetemen), ez még jobban össze fogja zavarni az egyenletet? :D

Nagyjából ennyi. Nem tudom, hogy jól írtam-e, leírtam-e mindent meg úgy bármi. :D

És a végére a fotó (a CO2 jelzőt ne vegyétek figyelembe, ez a fotó közvetlenül a blackout után készült és ott el volt zárva a CO2):
 
A vízhez kérni fognak pár mérést. :) Mindenhol más a csapvíz. Ha kitisztul a víz, a csigák meg a garnélák el fognak férni benne. A többit majd a tapasztaltabbak. :)
Na ezt is kihagytam például, pedig bele akartam írni:

JBL ProScan tesztet használok. Nyílván rommá leszek (jogosan) oltva, de lövésem sincs, hogy milyen teszteket (szettet?) kellene vennem. Bár úgy érzem, hogy nincs szükségem 20-30-40-XX ezer forintos szettre. Viszont így saját ellenségem vagyok ezzel, mert pontatlan méréseim vannak (feltételezhetően). Bár a csíkot és a kártyát mindig szabad ég alatt, természetes fénynél fotózom be az app-ba.

Esetleg tudnátok tippeket adni, hogy hogyan lehetne ezt pénztárca barát módon, de mégis pontosan kivitelezni? 😬

Csatolom a fotót, a legutóbbi víz csere előtti állapotról:
 
Jó hogy végre nyitottál naplót :) az még jobb hogy lelkes is vagy :) biztos sokan segítenek és hamar megoldódik. Annyira nem vészes a helyzet. A ködösség nem alga véletlenül?
Ez a mobilos JBL teszt mennyire megbízható? olvastam már róla és elég vegyesek a vélemények. Hogy milyen tesztet érdemes venni? biztos láttad már a tesztelős topicot és a vallási vitákat :D a lényeg, hogy csepptesztet.
Foszfát értéket lehet hogy jó lenne tudni. bár lehet hogy valaki anélkül is tud segíteni.

2. gerincteleneket szerintem bátran rakhatsz még bele :)
3. az hogy egy hétig áll a cserevized nem jó. én is így kezdtem, amíg nem vettem észre hogy beposhad kicsit. 1-2 napig állott víz tökéletes.
kevés vizet cserélsz, ilyen kis üvegben, nem túlzás hetente 50%-ot cserélni szerintem, főleg ha panaszod is van.
RO persze hogy jobb. ez már csak attól függ mit szeretnél elérni.
4. hogy a táp arányok jók-e azt van aki szemmel+tapasztalattal állapítja meg, van aki csepteszttel. csíkteszttel nem fogod megtudni sajnos.
a többiben nem akarok okoskodni, mert nem értek a high tech-hez ((1. de arra tippelek, hogy a fény valószínűleg kevés CO2 mellett.))
 
Utoljára módosított:
Hello
Csak egy kérdés, mert nekem nem volt egyértelmű az első posztból. A cserevízhez adagolod a tápot és úgy teszed be az akvába?
 
Jó hogy végre nyitottál naplót :) az még jobb hogy lelkes is vagy :) biztos sokan segítenek és hamar megoldódik. Annyira nem vészes a helyzet. A ködösség nem alga véletlenül?
Ez a mobilos JBL teszt mennyire megbízható? olvastam már róla és elég vegyesek a vélemények. Hogy milyen tesztet érdemes venni? biztos láttad már a tesztelős topicot és a vallási vitákat :D a lényeg, hogy csepptesztet.
Foszfát értéket lehet hogy jó lenne tudni. bár lehet hogy valaki anélkül is tud segíteni.

2. gerincteleneket szerintem bátran rakhatsz még bele :)
3. az hogy egy hétig áll a cserevized nem jó. én is így kezdtem, amíg nem vettem észre hogy beposhad kicsit. 1-2 napig állott víz tökéletes.
kevés vizet cserélsz, ilyen kis üvegben, nem túlzás hetente 50%-ot cserélni szerintem, főleg ha panaszod is van.
RO persze hogy jobb. ez már csak attól függ mit szeretnél elérni.
4. hogy a táp arányok jók-e azt van aki szemmel+tapasztalattal állapítja meg, van aki csepteszttel. csíkteszttel nem fogod megtudni sajnos.
a többiben nem akarok okoskodni, mert nem értek a high tech-hez ((1. de arra tippelek, hogy a fény valószínűleg kevés CO2 mellett.))
Lehetséges, hogy alga lesz, mert ahogy néztem a legutóbbi párolgás nyomát, zöldes trutyis kicsapódás is volt a vízkő mellett.

A vizet akkor nem pihentetem annyit, hátha ha az is segít.

A tesztekkel kapcsolatban pedig akkor átbújom a próféciákat. :D
 
Ha vízkezelőt használsz, nem kell pihentetni mehet egyből. Persze ha hidegebb a víz akkor egy fűtővel 23 fokra be lehet lőni csere előtt. A pH-t 6,8 ra lőném be és macro-micro 1,2ml/nap adagolnám. Persze nem ártana egy foszfát teszt, mert szerintem a nitrátszintedhez túl alacsonynak gondolom a foszfátod, és valószínű kékalgától opálosodik. Co2 mikor indul, mikor zárod? gH/kH magas főleg, hogy a Wild Rhino is keményít a vizen. De tesztet vegyél mihamarabb. Most így kora reggel ennyi jutott az eszembe... 😊
 
Ha vízkezelőt használsz, nem kell pihentetni mehet egyből. Persze ha hidegebb a víz akkor egy fűtővel 23 fokra be lehet lőni csere előtt. A pH-t 6,8 ra lőném be és macro-micro 1,2ml/nap adagolnám. Persze nem ártana egy foszfát teszt, mert szerintem a nitrátszintedhez túl alacsonynak gondolom a foszfátod, és valószínű kékalgától opálosodik. Co2 mikor indul, mikor zárod? gH/kH magas főleg, hogy a Wild Rhino is keményít a vizen. De tesztet vegyél mihamarabb. Most így kora reggel ennyi jutott az eszembe... 😊
Helyesbítem magam... a kékalától nem opálos a víz, inkább a baci túladagolástól. 😊
 
Ha vízkezelőt használsz, nem kell pihentetni mehet egyből. Persze ha hidegebb a víz akkor egy fűtővel 23 fokra be lehet lőni csere előtt. A pH-t 6,8 ra lőném be és macro-micro 1,2ml/nap adagolnám. Persze nem ártana egy foszfát teszt, mert szerintem a nitrátszintedhez túl alacsonynak gondolom a foszfátod, és valószínű kékalgától opálosodik. Co2 mikor indul, mikor zárod? gH/kH magas főleg, hogy a Wild Rhino is keményít a vizen. De tesztet vegyél mihamarabb. Most így kora reggel ennyi jutott az eszembe... 😊
Oh, azt hittem akkor is kell. Így akkor végülis mindegy, csak a lényeg,hogy kezelve legyen.

A foszfát tesztet akkor beszerzem.

Ha jól sejtem akkor az RO vízzel csökkenteni tudom a keménységet, viszont akkor azzal is "vegyészkednem" kell kicsit, hogy jó legyen, ennek is utána olvasók. :D

A CO2 mivel ilyen büdzsé cucc és csak egy csap van rajta, így megy mindig, tudom hogy így pocséklás, de árt is?

Köszönöm a tippeket!
 
Szuper napló lesz ez. A csapvíz nem ördögtől való, de a füvek lágy vízben stabilabbak. Főleg a parvula. A kemény víz (Ca, Mg szulfátok, karbonátok) gátolja a magasabb rendű növények tápanyag felvételét. A füvek inkább gyökérről szívják, úgyhogy egy vékony tápozási rendszert javasolnék, a talajban lévő táptalaj kimerülte után tápkapszulával(Tropica). Ha csapvíz marad, akkor jó a pihentetett csapvíz, mindenféle kezelő nélkül, akár 1 hét pihentetéssel is, ha teszel az edénybe egy pár ezer forintos vízpumpát, ami forgatja. És tudjon szellőzni.
A keménységből a Kh magasa Gh-hoz. Fele fele az ökölszabály. Efölött szikes a víz, hosszú távon a füvekkel és az algával gond lesz. Elgondolkodnék a RO vizezésen. Kicsi akva, akár boltolhatsz is valakivel, hogy adjon neked vizet a heti vízcserékhez.
Csepptesztekből ezek a fontosak: No3, Po4, Fe. Amíg a víz keménységét is méregeted, addig szerintem a legolcsóbb megoldás a Neptun vízkeménységi teszt.
 
Oh, azt hittem akkor is kell. Így akkor végülis mindegy, csak a lényeg,hogy kezelve legyen.

A foszfát tesztet akkor beszerzem.

Ha jól sejtem akkor az RO vízzel csökkenteni tudom a keménységet, viszont akkor azzal is "vegyészkednem" kell kicsit, hogy jó legyen, ennek is utána olvasók. :D

A CO2 mivel ilyen büdzsé cucc és csak egy csap van rajta, így megy mindig, tudom hogy így pocséklás, de árt is?

Köszönöm a tippeket!
Ha nem akarsz RO készüléket venni, akkor heti 500 forintért veszel 10l. desztilált vizet amit akvarisztikára is lehet használni és elfelejtheted a csapvizet. Veszel GH/KH sót és azzal vissza sózhatod. Persze nem árt hozzá egy TDS mérő sem. Ha megvannak a tesztek 1 hét után azért már zsigerből lehet az arányokat adagolni.
 
Ha nem akarsz RO készüléket venni, akkor heti 500 forintért veszel 10l. desztilált vizet amit akvarisztikára is lehet használni és elfelejtheted a csapvizet. Veszel GH/KH sót és azzal vissza sózhatod. Persze nem árt hozzá egy TDS mérő sem. Ha megvannak a tesztek 1 hét után azért már zsigerből lehet az arányokat adagolni.
Hol lehet ennyiért kapni? (Tesco/Auchanban 4-500 Ft 5l, azt drágállottam - ráadásul az csak ioncserélt.)
 
Oh, azt hittem akkor is kell. Így akkor végülis mindegy, csak a lényeg,hogy kezelve legyen.

A foszfát tesztet akkor beszerzem.

Ha jól sejtem akkor az RO vízzel csökkenteni tudom a keménységet, viszont akkor azzal is "vegyészkednem" kell kicsit, hogy jó legyen, ennek is utána olvasók. :D

A CO2 mivel ilyen büdzsé cucc és csak egy csap van rajta, így megy mindig, tudom hogy így pocséklás, de árt is?

Köszönöm a tippeket!
A co2 este felesleges, mert a növények nem veszik fel, az is este co2-t bocsájt ki igy kevesebb oxigén jut az élőlényeknek.
Gondolkodj el egy rendszeren amit időzítővel szabályozni lehet. Erre a méretre évekig elegendő egy kisebb palack és nem megy kárba az adagolása
 
Hol lehet ennyiért kapni? (Tesco/Auchanban 4-500 Ft 5l, azt drágállottam - ráadásul az csak ioncserélt.)
Nem tudom most mennyi én még utoljára 240ért vettem 5l. az Auchamba. Ioncserélt víz is tökéletes az 0,6 ppm-es. De vannak akvás boltok is ahol árulnak ro vizet.
 
Viszont én tudok jó áron ioncserélt vizet melóból.

Akkor amiket írtatok fentebb az alábbiakat kellene tennem:

Heti 10 liter ioncserélt víz cserélve, amit akkor vissza kell sóznom. Láttam GA-ba kh/gh+-t 250g kiszerelésben, akkor szerzek azt is hétvégére egy tds mérővel együtt.

A CO2-ből tudom, hogy szereznem kellene egy komolyabb szettet, azt majd ha más nem használtan szerzek.

A másik kérdés még amire még szeretnék választ kérni, hogy ma érkezik a Chihiros Doctor, azt inkább hagyjam ki és invesztáljam az árát akkor tesztekre és társaira vagy maradjon és ugyan úgy lesz majd teszt is? Nyilván a pénz tárcám függvénye, csak kérdés, hogy javít e rajtam most a doctor vagy nem.
 
@Haradim le a kalappal, hogy elsőre ilyen klassz Zen stílusú akvát összeraktál.

Engedj meg néhány észrevételt:
- Az esőztető fúvónyílásait felfelé irányítsad, hogy a vizfelszínt fodrozza, ezáltal jobb és hatékonyabb lesz a CO2 eloszlatás is,
- Ne vegyél teszteket, mert azt szinte mindannyian csak a kezdetekben, amíg be nem áll az akva, használjuk. Szívesen kölcsönadom az enyémeket.
- A JBL proScan nem megbízható, ezért szoktunk (JBL) cseppteszteket használni.
- Helyedben teljesen átállnék RO vízre.
- A visszasózást attól függően kell használni, hogy milyen garnélákat szeretnél tartani. A GH+ Caridinák esetében, GH/Kh + pedig Neokaridinák esetében javasolt (szigorúan garnélázás szemszögéből nézve). Én mindkét fajnál a GH+-t használom a legnagyobb megelégedéssel, jó szívvel ajánlom.

Ha élnél a kölcsön-tesztekkel, akkor írj rám priviben, és kisakkozzuk a részleteket. :)
 
Back
Oldal tetejére