• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Very s(hr)imple epi fitt ON

Sziasztok!

A karácsony közeledtével úgy illik, hogy gondoljunk a rászorulókra is, ezért némi hezitálás után ismét befogadó szülővé váltam.
Ugyan @Sporky kolléga Espei razbórái kicsit nagyobbak, mint arra készültem, így először inkább gondoltam volna Hengelinek őket,
de a kezdeti sokkot átvészelve tényleg nagyon szép narancs színük lett, ami azért bizonyítja, hogy ha nem is mai kölykök, de mindenképpen a kisebb fajhoz tartoznak. :)
View attachment 179202
View attachment 179205
Jól festenek, örülök, hogy ilyen szép öregotthont sikerült nekik találni. :)
 
Egy technikai kérdésem lenne: milyen gyakran takarítod a kifolyó/befolyókat? Mindig irigykedem, mikor ilyen tisztákat látok.

Hát amikor koszos lesz. :D
Most olyan 4-5 hetente, de régebben, mikor még nem tűnt el a zöld pont az akváriumból, akkor szinte minden második héten megtettem.
Nem nagy dolog ám, bár régebben én is tartottam tőle.
Mindössze egy csere szett kell, és egy törülköző.
Ezzel a kettővel már akár minden vízcserekor megoldható.
Leereszted a vizet, amit cserélni szeretnél, lecuppantod a tappancsokat az üvegről, egy törülközővel körbefogod a csövet az üveg alatt, és egy mozdulattal kihúzod az üveget.
Aztán egy csőkefével kitakarítod a csövet, úgy hogy kifelé óvatosan húzod, mert magával rántja a vízet is.
Ezt követően már ehet is be az új cső, és már csak meg kell ugyanezt isméteni a másik üveggel is.
Nagyjából 5 perccel hosszabítja meg a vízcserét, és a látvány miatt mindenképpen megéri.
Hozzáteszem, én elég régen akvarizálok már, de csak nem régen jöttem erre rá. Azóta így csinálom. ;)

Ezen ne múljon már! Leszek én is karácsonyi galaxy és red ruby befogadó szülő.🤣

Akár hiszed, akár nem, de majdnem pont azt írtam, hogy én leszek a karácsonyi Csilla.
Mert rám általában nem igen lehet ilyen ügyben számítani, de rád, és a nagy szívedre mindig, akár adni kell, akár befogadni. :)

Jól festenek, örülök, hogy ilyen szép öregotthont sikerült nekik találni. :)

Köszi szépen! Igyekszek felelős gazdijuk lenni majd!

Már így is menekültek szegények. :D

Nyugi! Ebből nem csinálunk rendszert. Nem azért fogadok be valakit, hogy másnak ajtót mutassak. ;)
 
Utoljára módosított:
Sziasztok!

Az akvarisztikában soha nem áll meg a fejlődés. Mindig dolgozni kell rajta, hogy tudnánk még jobban csinálni, amit teszünk.
Hogy lesz az akvárium még szebb, még alga mentesebb, a bent lakó növények, és állatok még egészségesebbek, vagy hogy tudjuk őket még kevésbé veszélyeztetni.
Mint sokan, én is úgy etetek, hogy közben leállítom a szűrőt. Nagyon régen így csinálom, és soha nem volt ebből gondom.
De tegnap az etetés közben az egyik Galaxy betévedt a kifolyóba, és elkezdett felfelé úszni. idő közben rájött, hogy rossz az irány, de akárhogy is próbált, nem tudott megfordulni a szűk csőben.
Eszembe jutott, hogy ha rányitom szerencsétlenre a szűrőt, lehet, elkezd forogni, és összetöri magát, ezért gyorsan elzártam a kifolyó csapját, és így indítottam újra a szűrőt, majd a csapot óvatosan megnyitva kitoltam a csőből.
És persze tudom, hogy hülyeség akkor Casco-t kötni, mikor először összetöröd az autót, de én mégis változtatok az etetésen.
Eszembe jutott, hogy egyszer, mikor még nem tudtam leállítani a szűrőt, csináltam etető karikát a gyerek korunk keretei után doboz tetőből.
Szóval ezt most ismét bevetem. Így többet nem kell leállítanom a szűrőt. ;)
1702849774957.jpeg1702849788324.jpeg1702849800134.jpeg
 
Utoljára módosított:
Sziasztok!
Ehhez a bejegyzéshez most nincs fotó, talán megértitek miért... :p
Az új Espei banda igazi vadállatokból áll. Míg a többi hal épp csak csipegeti a felszínt, vagy a vízoszlopba merűlő eledelt szemezgeti, tőlük forr a víz teteje. Sőt hétfőn a grindal etetésnél konkrétan az egyikük olyan sebességgel lódult meg, hogy az akváriumon kívül kötött ki. Szerencsére a közel másfél méteres zuhanást követően végül semmi látható baja nem történt. Azóta is vígan együtt bandázik a többiekkel. (Ezt is csak a halak számából tudom, mert meg sem ismerném)

Ugyanakkor ez tökéletes példa arra, hogy a habzsolva evés, szemmel láthatóan is egészségtelen. :D
 
Sziasztok!

Pár nap, és véget ér az év. Talán itt az ideje, hogy értékeljük, mivel merre jutottunk.
A csobogó projekt nagyjából teljes kudarc. A keringető szivattyú leállása óta csak azért van még mindig egyben, mert valahogy még nem vett rá a lélek, hogy szétszedjem. :(
1703706644380.jpeg
Az akvárium sokat fejlődött ebben az évben. Az algásodást szinte teljesen sikerült megszüntetni, sőt, a foszfát adagolással még a zöld pont alga is távozott.
Talán mióta ez a berendezés van, most teszik a legjobban. :)
1703706795171.jpeg
És végül a florarium. Az év igazi sikertörténete. A lusta ember legjobb barátja.
Ha akarsz, foglalkozol vele, de végül is nem is akarsz.
Na jó. Néha némi minimális fazon igazítást bevállalok, de csak hogy ne érezzem magam annyira feleslegesnek. :D
1703707385779.jpeg
Boldog ÚJ Évet Mindenkinek!
 
Sziasztok!

Spoiler: Okoskodás következik!

A kollégák naplóit, és a nekik adott tanácsokat olvasva ismét eszembe jutott, hogy az egyes önálló megállapítások még akkor is ritkán működnek mindeninél magukban, ha egyébként nagy általánosságban helyesek. Hiszen minden akvárium egy egész kis világ, majdnem hogy saját ökoszisztémával, ahol minden mindenre hat, és a végén vagy egy szinte magától működő rendszerünk lesz, vagy idegrohamunk. :D
Szóval elhatároztam, hogy leírom, hogy működik szinte teljesen algamentesen az én akváriumom, hátha ezzel arra buzdítok más évek óta alga mentesen üzemeltető akvakertészeket is, hogy ők is megosszák a saját lassan kikísérletezett rendszerüket. Persze ezeket használva még mindig nem biztos, hogy mindenkinek hasonló sikere lesz, de annál biztos jobb, mint különálló tanácsokból összelegózni egy akváriumot.
(Mellesleg mielőtt bárki akvarizálásba kezd, olvasson el legalább 20-30 naplót. Ennél hasznosabb tanácsot nem igen adhatok, mert a sajátunk után mások tapasztalataiból lehet a legtöbbet tanulni, ráadásul az kevésbé idegörlő is ;))

Az én módszeremet, (amit szinte változtatás nélkül használok már több éve, és akváriumon keresztül) nevezzük nyugodtan megúszós midtech akvarizálásnak.
Az ötlet, hogy így kellene üzemeltetni, egy baráti beszélgetés után merült fel bennem, mikor az egyik barátom azt fejtegette nekem, hogy a hightech akvarizálás tulajdonképpen nem szól másról, mint hogy az akvakertészek mindent maxon, a penge éléig hajtanak, aztán panaszkodnak, rengeteget kell rajta dolgozni, hogy az akvárium szép is maradjon.
Szóval adott volt a feladat. Az akkor már meglévő dolgokra alapozva ki kellett kísérletezni egy olyan rendszert, ahol szinte minden megmarad, ami egy hightech akvában, de ugyanakkor könnyű lesz üzemeltetni. (És ez egyébként nagyon jól jött, amikor 2022-ben átrobogott rajtam az a bizonyos autó, mert szó szerint fél kézzel is tudtam folytatni a hobby-t :giggle:)
Amúgy egyszerű az egész. Kevesebb CO2, kevesebb fény, kevesebb táp, de csak óvatosan, mert ezek hiánya is algásodást okozhatna.
És mivel semmi sem tökéletes teljesen, ennek a csiszolgatása még most is folyik...

Itt tartok most a saját rendszeremben, és szabályaimban: (csak fejben, mert én is most írom össze tulajdonképpen először)

Scape:
A scape legyen olyan, hogy jól körbejárhassa a víz, és lehetőleg sehol ne álljon meg a mulm.
Ne legyen olyan hely, ahova a kezem nem fér be, mert ez a későbbi nyíráskor, és takarításkor megbosszulja magát.
Az üveg lehetőleg legyen belülről teljesen körbetakarítható.
A talaj az előtérben legyen hozzáférhető talajporszívózható.
Ne legyen hirtelen kiemelkedő növény, vagy dekor a víz útjában, mert az előbb utóbb ecsetesedni fog.
Lehetőleg ne legyen olyan hely, ahol a flow a takaratlan talajt tudja mosni, mert algásodást okoz. (írom ezt úgy hogy a jelenlegi akváriumban csak fedetlen dekorhomok van :p )
És ha már dekorhomok, bár minden fórumon és videóban úgy láttam, hogy a dekorhomok vastagsága 2-3cm legyen minimum, de abban csak megül a mulm, és a víz mozgásának hiánya miatt előbb utóbb a BGA is megjelenik, Ezért én pl. csak jelenleg 2-3mm! dekorhomokot használok összesen, amit a csigák és a Coryk is simán, és folyamatosan át tudnak mozgatni.
(Amikor épp van) minél több talajt használok, és a talajemelésnek is inkább használt talajt, vagy lávakő zúzalékot használok, mint köveket, hogy ez is tudjon szűrőfelületként funkcionálni, és a tápanyagszintek bufferelésében segédkezni

Karbantartás:
Legyen legalább két szett ki- és befolyó szettem. Ez az esetleges baleseteken felül ez azért is hasznos, mert akár minden vízcserénél kicserélhetem, és így nem kell több héten-hónapon keresztül a koszos üvegeket bámulnom.
Az üvegcserével egy időben a vízzel teli csövekbe is leküldöm a csőtisztító kefét, mert így megelőzhető, hogy elkoszosodjon.
Hetente egyszer 30-40% vizet cserélek. (50% persze jobb lenne, de még mindig nem sikerült megoldanom, hogy úgy tudjak 45-50 liter RO vizet eltárolni, hogy a lakásban feltünés mentesen el tudjam tárolni.
A vízcsere után, annak hőmérséklete miatt, igyekszem egyből legyártani az RO vizet, amit csak GH+-szal 120 TDS környékére sózok vissza. Ebben már a neocaridinák is jól érzik magukat, de még nem olyan kemény, hogy a néha előkerülő ecset alga igazán meg tudjon erősödni.
Havonta egyszer minimum igyekszek talaj porszívózni, negyed-fél évente pedig egyszer takarítani a szűrőt, és cserélni a perlon vattát.
A mohák hajlamosak rá, hogy összegyűjtsék a mulmot, ettől pedig előbb utóbb bealgásodnak, így azokat vízcserekor mindig meglegyezgetem, hogy kimossam belőle a k*kit.
Az akvárium üveget akkor is letörlöm minden héten belülről egy Dennerle szivaccsal, ha nem látok rajta semmit.
Az elhalt leveleket igyekszem levágni, az ültetett növényeket pedig már soha! nem húzom ki a talajból, hanem a talaj felett vágom akkor is, ha a teljes likvidálásuk a cél, mert láttam már milyen algatengert tud ez okozni.

Technika:
Eheim Experience 350 (2426) szűrőfej, egy 2228 vödörrel upgradelve, 3 kosárral, Eheim Substrattal, Matrix-szal, BioRioval, 2 perlonnal, az ülepítő tartályban is két szivaccsal, ami brutális szűrőtérfogat, de ez a technika legfontosabb eleme!
90l akvárium 60x45x36
16mm-es üveg skimmer, 9mm-es lily (csak azért felemás, mert a 16-os lily olyan bumfordi nagy egy ekkora akváriumba)
nagy nyomású CO2 szett (unortodox módon csak sötétzöld dropcheckerig tolva a CO2-t) egy órával hamarabb kapcsol fel-le, mint a lámpa
DIY LED lámpa 95CRI-s szalagokkal, ami 40.000lux-ra képes a lámpától 40cm mélységben, de ebből csak a felét használom ki, mert ez is bőven elég (16 és 21 óra között, csak 5 órát világít, hogy ne nőjön minden olyan vadul)
Chihiros Doctor a legalacsonyabb fokozaton, és egy Eheim UV napi 2x1 órában, ami láthatólag kicsit többet ér a levegőből bekerülő algaspórák ellen, mint az akvárium előtt leölt fekete kakas. :D

Tápozás:
Általában használok táptalajt a minimum 4-5cm mély talaj alatt geotextillel elválasztva. Ez utóbbinak csak annyi a szerepe, hogy a táptalaj ne keveredjen az így ismételten felhasználható talajjal, és ültetéskor ne húzzon fel belőle a csipesz.
A folyékony tápokban nincs nagy tapasztalatom. Én kezdettől a GA tápjait használom, de nekem az EI a folymatos zöld pont próblémák miatt nem vált be.
Ezért a következő (elég vékony, és egyáltalán nem követendő) tápozást használom:
heti! 4ml Green Aqua Micro, heti 2ml Macro, 4ml saját keverésű foszfát (7g/250ml keverékből)
Excelt (carbo-t) nem használok, csak akkor ha nagy ritkán beindul az ecset. Ekkor 2-3ml-t csepegtetek leállított szűrő mellett szét a fertőzött területek felett 3-4 napig

Élőlények:
A legfontosabb élőlények itt a szűrőbacik. Nekem már egy 9 éves állományom van belőlük. Azóta a szűrőt hosszú időre nem állítottam le, és vigyázok rájuk, mint a szemem fényére.
Meg is hálálják, mert a víz kristály tiszta, és semmilyen szaga sincs.
Az állatok között biztos, hogy az algaevőkkel kell kezdenem a felsorolást. Egy ekkora akváriumba, mint az enyém, kell legalább ~200-300 apróbb garnéla, 4-5 sün csiga, a feleségem miatt 3-4 Otocinculus.
Van 4-5 Amanom is, de ők már inkább csak megszokásból, mert az egyéb algaevők felszaporításáig nagyon hasznosak, de több száz neocaridinával, és malawával azért már nem veszik fel a versenyt ők sem.
~30 micro hal heti 4-5x nagyon kis mennyiséggel etetve (grindallal is hetente egyszer, mert kell a friss élő táp, még ha ezért Ildi nincs is annyira oda)
Nekik ezért cserébe csak jól kell kinézniük, plusz a Macro tápanyag biztosítása a feladatuk a még jobban kinéző növények számára. :p
Egy Helena csiga. Ő a házőrző ha véletlenül valamit behurcolnék az akváriumba.

Van egy két növény, akik a fenti tápozás, fény, CO2 kombinációt soha nem szerették igazán, és így nem tudtam őket tartósan szépre nevelni. Ezért nem tartok pl. Rotala wallichit és Myriophyllum mattogrossense-t
De a legtöbb növénynek azért bőven elég ez. Őket itt külön nem említem meg. Benne vannak az előző naplóimban.
A jelenlegi akvárium területének 1/10-e, 1/4-e felett van úszó növény (amazonasi békatutaj, amit majd valami vörössel még bővítek), és ezt lehet a jövőben is megtartom. Mert részlegesen árnyékol, felszívja a felesleges tápanyagot, és a gyökerével összeszedi a vízben úszó trutyit. E mellett az indulás után jó indikátora volt, ha kevés volt a tápanyag a vízben. Szegényt rendszeresen dobálom ki, hogy ne nőjje be az akvárium tetejét, szóval ha valakinek kell, csak kiabáljon!
Most jelenleg epifita dzsungeklem van, némi ilyen-olyan rotalával a háttérben, de hát ezt már úgy is tudjátok. Update: növénylista itt

Remélem mindent sikerült leírnom, és valaki látja hasznát. De ha eszembe jut még valami, majd legfeljebb bővítem a listát...

1704924184341.jpeg
 
Utoljára módosított:
Sziasztok!

Spoiler: Okoskodás következik!

A kollégák naplóit, és a nekik adott tanácsokat olvasva ismét eszembe jutott, hogy az egyes önálló megállapítások még akkor is ritkán működnek mindeninél magukban, ha egyébként nagy általánosságban helyesek. Hiszen minden akvárium egy egész kis világ, majdnem hogy saját ökoszisztémával, ahol minden mindenre hat, és a végén vagy egy szinte magától működő rendszerünk lesz, vagy idegrohamunk. :D
Szóval elhatároztam, hogy leírom, hogy működik szinte teljesen algamentesen az én akváriumom, hátha ezzel arra buzdítok más évek óta alga mentesen üzemeltető akvakertészeket is, hogy ők is megosszák a saját lassan kikísérletezett rendszerüket. Persze ezeket használva még mindig nem biztos, hogy mindenkinek hasonló sikere lesz, de annál biztos jobb, mint különálló tanácsokból összelegózni egy akváriumot.
(Mellesleg mielőtt bárki akvarizálásba kezd, olvasson el legalább 20-30 naplót. Ennél hasznosabb tanácsot nem igen adhatok, mert a sajátunk után mások tapasztalataiból lehet a legtöbbet tanulni, ráadásul az kevésbé idegörlő is ;))

Az én módszeremet, (amit szinte változtatás nélkül használok már több éve, és akváriumon keresztül) nevezzük nyugodtan megúszós midtech akvarizálásnak.
Az ötlet, hogy így kellene üzemeltetni, egy baráti beszélgetés után merült fel bennem, mikor az egyik barátom azt fejtegette nekem, hogy a hightech akvarizálás tulajdonképpen nem szól másról, mint hogy az akvakertészek mindent maxon, a penge éléig hajtanak, aztán panaszkodnak, rengeteget kell rajta dolgozni, hogy az akvárium szép is maradjon.
Szóval adott volt a feladat. Az akkor már meglévő dolgokra alapozva ki kellett kísérletezni egy olyan rendszert, ahol szinte minden megmarad, ami egy hightech akvában, de ugyanakkor könnyű lesz üzemeltetni. (És ez egyébként nagyon jól jött, amikor 2022-ben átrobogott rajtam az a bizonyos autó, mert szó szerint fél kézzel is tudtam folytatni a hobby-t :giggle:)
Amúgy egyszerű az egész. Kevesebb CO2, kevesebb fény, kevesebb táp, de csak óvatosan, mert ezek hiánya is algásodást okozhatna.
És mivel semmi sem tökéletes teljesen, ennek a csiszolgatása még most is folyik...

Itt tartok most a saját rendszeremben, és szabályaimban: (csak fejben, mert én is most írom össze tulajdonképpen először)

Scape:
A scape legyen olyan, hogy jól körbejárhassa a víz, és lehetőleg sehol ne álljon meg a mulm.
Ne legyen olyan hely, ahova a kezem nem fér be, mert ez a későbbi nyíráskor, és takarításkor megbosszulja magát.
Az üveg lehetőleg legyen belülről teljesen körbetakarítható.
A talaj az előtérben legyen hozzáférhető talajporszívózható.
Ne legyen hirtelen kiemelkedő növény, vagy dekor a víz útjában, mert az előbb utóbb ecsetesedni fog.
Lehetőleg ne legyen olyan hely, ahol a flow a takaratlan talajt tudja mosni, mert algásodást okoz. (írom ezt úgy hogy a jelenlegi akváriumban csak fedetlen dekorhomok van :p )
És ha már dekorhomok, bár minden fórumon és videóban úgy láttam, hogy a dekorhomok vastagsága 2-3cm legyen minimum, de abban csak megül a mulm, és a víz mozgásának hiánya miatt előbb utóbb a BGA is megjelenik, Ezért én pl. csak jelenleg 2-3mm! dekorhomokot használok összesen, amit a csigák és a Coryk is simán, és folyamatosan át tudnak mozgatni.
(Amikor épp van) minél több talajt használok, és a talajemelésnek is inkább használt talajt, vagy lávakő zúzalékot használok, mint köveket, hogy ez is tudjon szűrőfelületként funkcionálni, és a tápanyagszintek bufferelésében segédkezni

Karbantartás:
Legyen legalább két szett ki- és befolyó szettem. Ez az esetleges baleseteken felül ez azért is hasznos, mert akár minden vízcserénél kicserélhetem, és így nem kell több héten-hónapon keresztül a koszos üvegeket bámulnom.
Az üvegcserével egy időben a vízzel teli csövekbe is leküldöm a csőtisztító kefét, mert így megelőzhető, hogy elkoszosodjon.
Hetente egyszer 30-40% vizet cserélek. (50% persze jobb lenne, de még mindig nem sikerült megoldanom, hogy úgy tudjak 45-50 liter RO vizet eltárolni, hogy a lakásban feltünés mentesen el tudjam tárolni.
A vízcsere után, annak hőmérséklete miatt, igyekszem egyből legyártani az RO vizet, amit csak GH+-szal 120 TDS környékére sózok vissza. Ebben már a neocaridinák is jól érzik magukat, de még nem olyan kemény, hogy a néha előkerülő ecset alga igazán meg tudjon erősödni.
Havonta egyszer minimum igyekszek talaj porszívózni, negyed-fél évente pedig egyszer takarítani a szűrőt, és cserélni a perlon vattát.
A mohák hajlamosak rá, hogy összegyűjtsék a mulmot, ettől pedig előbb utóbb bealgásodnak, így azokat vízcserekor mindig meglegyezgetem, hogy kimossam belőle a k*kit.
Az akvárium üveget akkor is letörlöm minden héten belülről egy Dennerle szivaccsal, ha nem látok rajta semmit.
Az elhalt leveleket igyekszem levágni, az ültetett növényeket pedig már soha! nem húzom ki a talajból, hanem a talaj felett vágom akkor is, ha a teljes likvidálásuk a cél, mert láttam már milyen algatengert tud ez okozni.

Technika:
Eheim Experience 350 (2426) szűrőfej, egy 2228 vödörrel upgradelve, 3 kosárral, Eheim Substrattal, Matrix-szal, BioRioval, 2 perlonnal, az ülepítő tartályban is két szivaccsal, ami brutális szűrőtérfogat, de ez a technika legfontosabb eleme!
90l akvárium 60x45x36
16mm-es üveg skimmer, 9mm-es lily (csak azért felemás, mert a 16-os lily olyan bumfordi nagy egy ekkora akváriumba)
nagy nyomású CO2 szett (unortodox módon csak sötétzöld dropcheckerig tolva a CO2-t) egy órával hamarabb kapcsol fel-le, mint a lámpa
DIY LED lámpa 95CRI-s szalagokkal, ami 40.000lux-ra képes a lámpától 40cm mélységben, de ebből csak a felét használom ki, mert ez is bőven elég (16 és 21 óra között, csak 5 órát világít, hogy ne nőjön minden olyan vadul)
Chihiros Doctor a legalacsonyabb fokozaton, és egy Eheim UV napi 2x1 órában, ami láthatólag kicsit többet ér a levegőből bekerülő algaspórák ellen, mint az akvárium előtt leölt fekete kakas. :D

Tápozás:
Általában használok táptalajt a minimum 4-5cm mély talaj alatt geotextillel elválasztva. Ez utóbbinak csak annyi a szerepe, hogy a táptalaj ne keveredjen az így ismételten felhasználható talajjal, és ültetéskor ne húzzon fel belőle a csipesz.
A folyékony tápokban nincs nagy tapasztalatom. Én kezdettől a GA tápjait használom, de nekem az EI a folymatos zöld pont próblémák miatt nem vált be.
Ezért a következő (elég vékony, és egyáltalán nem követendő) tápozást használom:
heti! 4ml Green Aqua Micro, heti 2ml Macro, 4ml saját keverésű foszfát (7g/250ml keverékből)
Excelt (carbo-t) nem használok, csak akkor ha nagy ritkán beindul az ecset. Ekkor 2-3ml-t csepegtetek leállított szűrő mellett szét a fertőzött területek felett 3-4 napig

Élőlények:
A legfontosabb élőlények itt a szűrőbacik. Nekem már egy 9 éves állományom van belőlük. Azóta a szűrőt hosszú időre nem állítottam le, és vigyázok rájuk, mint a szemem fényére.
Meg is hálálják, mert a víz kristály tiszta, és semmilyen szaga sincs.
Az állatok között biztos, hogy az algaevőkkel kell kezdenem a felsorolást. Egy ekkora akváriumba, mint az enyém, kell legalább ~200-300 apróbb garnéla, 4-5 sün csiga, a feleségem miatt 3-4 Otocinculus.
Van 4-5 Amanom is, de ők már inkább csak megszokásból, mert az egyéb algaevők felszaporításáig nagyon hasznosak, de több száz neocaridinával, és malawával azért már nem veszik fel a versenyt ők sem.
~30 micro hal heti 4-5x nagyon kis mennyiséggel etetve (grindallal is hetente egyszer, mert kell a friss élő táp, még ha ezért Ildi nincs is annyira oda)
Nekik ezért cserébe csak jól kell kinézniük, plusz a Macro tápanyag biztosítása a feladatuk a még jobban kinéző növények számára. :p
Egy Helena csiga. Ő a házőrző ha véletlenül valamit behurcolnék az akváriumba.

Van egy két növény, akik a fenti tápozás, fény, CO2 kombinációt soha nem szerették igazán, és így nem tudtam őket tartósan szépre nevelni. Ezért nem tartok pl. Rotala wallichit és Myriophyllum mattogrossense-t
De a legtöbb növénynek azért bőven elég ez. Őket itt külön nem említem meg. Benne vannak az előző naplóimban.
A jelenlegi akvárium területének 1/10-e, 1/4-e felett van úszó növény (amazonasi békatutaj, amit majd valami vörössel még bővítek), és ezt lehet a jövőben is megtartom. Mert részlegesen árnyékol, felszívja a felesleges tápanyagot, és a gyökerével összeszedi a vízben úszó trutyit. E mellett az indulás után jó indikátora volt, ha kevés volt a tápanyag a vízben. Szegényt rendszeresen dobálom ki, hogy ne nőjje be az akvárium tetejét, szóval ha valakinek kell, csak kiabáljon!
Most jelenleg epifita dzsungeklem van, némi ilyen-olyan rotalával a háttérben, de hát ezt már úgy is tudjátok.

Remélem mindent sikerült leírnom, és valaki látja hasznát. De ha eszembe jut még valami, majd legfeljebb bővítem a listát...

View attachment 179850
Most nézem, hogy milyen ismerős az akvárium. 😇😁 Gratulálok! Csodaszép!
 
Nagyon jó írás. Mehet az oktató anyagok közé! Egy dolog érdekelne. Neked ezzel a rendszerrel milyen tápanyagszintek vannak a vízben?

Köszi!
Sajnos fogalmam sincs. Ebben az akvában talán nem is mértem még semmit, de a béka tulaj :D szín vesztése, kevésbé terebélyesedése (nitrát), vagy a zöld pont erősödése (foszfát) egyből mutatná, hogy valamiből kevés van, és akkor adagolnék egy kis extrát. A hra színe is árulkodó, csak épp ellenkező irányba, mert amikor ilyen szép vörös ennyi fénynél is, akkor 5ppm-nél nem igen van több nitrát a vízben.
Amikor pedig az Amano vörösödik be, akkor legalább fél napja nincs víz az akváriumban. :D
De amíg nem áll rá a szemed, inkább méregess!
Uff! Szólt az indián, és visszább vette a padlófűtést. :p
 
Sziasztok!

Spoiler: Okoskodás következik!

A kollégák naplóit, és a nekik adott tanácsokat olvasva ismét eszembe jutott, hogy az egyes önálló megállapítások még akkor is ritkán működnek mindeninél magukban, ha egyébként nagy általánosságban helyesek. Hiszen minden akvárium egy egész kis világ, majdnem hogy saját ökoszisztémával, ahol minden mindenre hat, és a végén vagy egy szinte magától működő rendszerünk lesz, vagy idegrohamunk. :D
Szóval elhatároztam, hogy leírom, hogy működik szinte teljesen algamentesen az én akváriumom, hátha ezzel arra buzdítok más évek óta alga mentesen üzemeltető akvakertészeket is, hogy ők is megosszák a saját lassan kikísérletezett rendszerüket. Persze ezeket használva még mindig nem biztos, hogy mindenkinek hasonló sikere lesz, de annál biztos jobb, mint különálló tanácsokból összelegózni egy akváriumot.
(Mellesleg mielőtt bárki akvarizálásba kezd, olvasson el legalább 20-30 naplót. Ennél hasznosabb tanácsot nem igen adhatok, mert a sajátunk után mások tapasztalataiból lehet a legtöbbet tanulni, ráadásul az kevésbé idegörlő is ;))

Az én módszeremet, (amit szinte változtatás nélkül használok már több éve, és akváriumon keresztül) nevezzük nyugodtan megúszós midtech akvarizálásnak.
Az ötlet, hogy így kellene üzemeltetni, egy baráti beszélgetés után merült fel bennem, mikor az egyik barátom azt fejtegette nekem, hogy a hightech akvarizálás tulajdonképpen nem szól másról, mint hogy az akvakertészek mindent maxon, a penge éléig hajtanak, aztán panaszkodnak, rengeteget kell rajta dolgozni, hogy az akvárium szép is maradjon.
Szóval adott volt a feladat. Az akkor már meglévő dolgokra alapozva ki kellett kísérletezni egy olyan rendszert, ahol szinte minden megmarad, ami egy hightech akvában, de ugyanakkor könnyű lesz üzemeltetni. (És ez egyébként nagyon jól jött, amikor 2022-ben átrobogott rajtam az a bizonyos autó, mert szó szerint fél kézzel is tudtam folytatni a hobby-t :giggle:)
Amúgy egyszerű az egész. Kevesebb CO2, kevesebb fény, kevesebb táp, de csak óvatosan, mert ezek hiánya is algásodást okozhatna.
És mivel semmi sem tökéletes teljesen, ennek a csiszolgatása még most is folyik...

Itt tartok most a saját rendszeremben, és szabályaimban: (csak fejben, mert én is most írom össze tulajdonképpen először)

Scape:
A scape legyen olyan, hogy jól körbejárhassa a víz, és lehetőleg sehol ne álljon meg a mulm.
Ne legyen olyan hely, ahova a kezem nem fér be, mert ez a későbbi nyíráskor, és takarításkor megbosszulja magát.
Az üveg lehetőleg legyen belülről teljesen körbetakarítható.
A talaj az előtérben legyen hozzáférhető talajporszívózható.
Ne legyen hirtelen kiemelkedő növény, vagy dekor a víz útjában, mert az előbb utóbb ecsetesedni fog.
Lehetőleg ne legyen olyan hely, ahol a flow a takaratlan talajt tudja mosni, mert algásodást okoz. (írom ezt úgy hogy a jelenlegi akváriumban csak fedetlen dekorhomok van :p )
És ha már dekorhomok, bár minden fórumon és videóban úgy láttam, hogy a dekorhomok vastagsága 2-3cm legyen minimum, de abban csak megül a mulm, és a víz mozgásának hiánya miatt előbb utóbb a BGA is megjelenik, Ezért én pl. csak jelenleg 2-3mm! dekorhomokot használok összesen, amit a csigák és a Coryk is simán, és folyamatosan át tudnak mozgatni.
(Amikor épp van) minél több talajt használok, és a talajemelésnek is inkább használt talajt, vagy lávakő zúzalékot használok, mint köveket, hogy ez is tudjon szűrőfelületként funkcionálni, és a tápanyagszintek bufferelésében segédkezni

Karbantartás:
Legyen legalább két szett ki- és befolyó szettem. Ez az esetleges baleseteken felül ez azért is hasznos, mert akár minden vízcserénél kicserélhetem, és így nem kell több héten-hónapon keresztül a koszos üvegeket bámulnom.
Az üvegcserével egy időben a vízzel teli csövekbe is leküldöm a csőtisztító kefét, mert így megelőzhető, hogy elkoszosodjon.
Hetente egyszer 30-40% vizet cserélek. (50% persze jobb lenne, de még mindig nem sikerült megoldanom, hogy úgy tudjak 45-50 liter RO vizet eltárolni, hogy a lakásban feltünés mentesen el tudjam tárolni.
A vízcsere után, annak hőmérséklete miatt, igyekszem egyből legyártani az RO vizet, amit csak GH+-szal 120 TDS környékére sózok vissza. Ebben már a neocaridinák is jól érzik magukat, de még nem olyan kemény, hogy a néha előkerülő ecset alga igazán meg tudjon erősödni.
Havonta egyszer minimum igyekszek talaj porszívózni, negyed-fél évente pedig egyszer takarítani a szűrőt, és cserélni a perlon vattát.
A mohák hajlamosak rá, hogy összegyűjtsék a mulmot, ettől pedig előbb utóbb bealgásodnak, így azokat vízcserekor mindig meglegyezgetem, hogy kimossam belőle a k*kit.
Az akvárium üveget akkor is letörlöm minden héten belülről egy Dennerle szivaccsal, ha nem látok rajta semmit.
Az elhalt leveleket igyekszem levágni, az ültetett növényeket pedig már soha! nem húzom ki a talajból, hanem a talaj felett vágom akkor is, ha a teljes likvidálásuk a cél, mert láttam már milyen algatengert tud ez okozni.

Technika:
Eheim Experience 350 (2426) szűrőfej, egy 2228 vödörrel upgradelve, 3 kosárral, Eheim Substrattal, Matrix-szal, BioRioval, 2 perlonnal, az ülepítő tartályban is két szivaccsal, ami brutális szűrőtérfogat, de ez a technika legfontosabb eleme!
90l akvárium 60x45x36
16mm-es üveg skimmer, 9mm-es lily (csak azért felemás, mert a 16-os lily olyan bumfordi nagy egy ekkora akváriumba)
nagy nyomású CO2 szett (unortodox módon csak sötétzöld dropcheckerig tolva a CO2-t) egy órával hamarabb kapcsol fel-le, mint a lámpa
DIY LED lámpa 95CRI-s szalagokkal, ami 40.000lux-ra képes a lámpától 40cm mélységben, de ebből csak a felét használom ki, mert ez is bőven elég (16 és 21 óra között, csak 5 órát világít, hogy ne nőjön minden olyan vadul)
Chihiros Doctor a legalacsonyabb fokozaton, és egy Eheim UV napi 2x1 órában, ami láthatólag kicsit többet ér a levegőből bekerülő algaspórák ellen, mint az akvárium előtt leölt fekete kakas. :D

Tápozás:
Általában használok táptalajt a minimum 4-5cm mély talaj alatt geotextillel elválasztva. Ez utóbbinak csak annyi a szerepe, hogy a táptalaj ne keveredjen az így ismételten felhasználható talajjal, és ültetéskor ne húzzon fel belőle a csipesz.
A folyékony tápokban nincs nagy tapasztalatom. Én kezdettől a GA tápjait használom, de nekem az EI a folymatos zöld pont próblémák miatt nem vált be.
Ezért a következő (elég vékony, és egyáltalán nem követendő) tápozást használom:
heti! 4ml Green Aqua Micro, heti 2ml Macro, 4ml saját keverésű foszfát (7g/250ml keverékből)
Excelt (carbo-t) nem használok, csak akkor ha nagy ritkán beindul az ecset. Ekkor 2-3ml-t csepegtetek leállított szűrő mellett szét a fertőzött területek felett 3-4 napig

Élőlények:
A legfontosabb élőlények itt a szűrőbacik. Nekem már egy 9 éves állományom van belőlük. Azóta a szűrőt hosszú időre nem állítottam le, és vigyázok rájuk, mint a szemem fényére.
Meg is hálálják, mert a víz kristály tiszta, és semmilyen szaga sincs.
Az állatok között biztos, hogy az algaevőkkel kell kezdenem a felsorolást. Egy ekkora akváriumba, mint az enyém, kell legalább ~200-300 apróbb garnéla, 4-5 sün csiga, a feleségem miatt 3-4 Otocinculus.
Van 4-5 Amanom is, de ők már inkább csak megszokásból, mert az egyéb algaevők felszaporításáig nagyon hasznosak, de több száz neocaridinával, és malawával azért már nem veszik fel a versenyt ők sem.
~30 micro hal heti 4-5x nagyon kis mennyiséggel etetve (grindallal is hetente egyszer, mert kell a friss élő táp, még ha ezért Ildi nincs is annyira oda)
Nekik ezért cserébe csak jól kell kinézniük, plusz a Macro tápanyag biztosítása a feladatuk a még jobban kinéző növények számára. :p
Egy Helena csiga. Ő a házőrző ha véletlenül valamit behurcolnék az akváriumba.

Van egy két növény, akik a fenti tápozás, fény, CO2 kombinációt soha nem szerették igazán, és így nem tudtam őket tartósan szépre nevelni. Ezért nem tartok pl. Rotala wallichit és Myriophyllum mattogrossense-t
De a legtöbb növénynek azért bőven elég ez. Őket itt külön nem említem meg. Benne vannak az előző naplóimban.
A jelenlegi akvárium területének 1/10-e, 1/4-e felett van úszó növény (amazonasi békatutaj, amit majd valami vörössel még bővítek), és ezt lehet a jövőben is megtartom. Mert részlegesen árnyékol, felszívja a felesleges tápanyagot, és a gyökerével összeszedi a vízben úszó trutyit. E mellett az indulás után jó indikátora volt, ha kevés volt a tápanyag a vízben. Szegényt rendszeresen dobálom ki, hogy ne nőjje be az akvárium tetejét, szóval ha valakinek kell, csak kiabáljon!
Most jelenleg epifita dzsungeklem van, némi ilyen-olyan rotalával a háttérben, de hát ezt már úgy is tudjátok.

Remélem mindent sikerült leírnom, és valaki látja hasznát. De ha eszembe jut még valami, majd legfeljebb bővítem a listát...

View attachment 179850
Köszi, hogy leírtad! Nekem bruttó 112 litert szűr egy experience 350. Sajnos olyan nagy az áramlás, hogy a nyomóágat folytom, majdnem a felére, kis ecset alga még így is van. Remélem a szűrőnek nem lesz így baja, nincs más ötletem az áramlás ellen.
 
Köszi, hogy leírtad! Nekem bruttó 112 litert szűr egy experience 350. Sajnos olyan nagy az áramlás, hogy a nyomóágat folytom, majdnem a felére, kis ecset alga még így is van. Remélem a szűrőnek nem lesz így baja, nincs más ötletem az áramlás ellen.
Akkor sem lenne baja, ha beállna a rotor. Nem olyan a működési elve. A rotor mágnesét az állandóan megforduló indukált elektromágneses mező forgatja meg. Pusztán azért forog, mert van tehetetlenség a tömege és a víz miatt és mindig tovább billen, mintha forogna a mező. 🙂
 
Köszi, hogy leírtad! Nekem bruttó 112 litert szűr egy experience 350. Sajnos olyan nagy az áramlás, hogy a nyomóágat folytom, majdnem a felére, kis ecset alga még így is van. Remélem a szűrőnek nem lesz így baja, nincs más ötletem az áramlás ellen.

Szia!
Valójában én is fojtom ám, és elég erősen, még ha a csap teljesen nyitva van is. A 350 kifolyó része 16mm-es átmérőre van méretezve, ennek az általam írt 12mm-es kifolyó, épp a fele. Ráadásul az UV miatt nálam a víz a szekrényben még egy plusz hurkot is leír, ami megint csak tovább fojt a flow-n.
A @Zsoltiabéka kolléga által leírtakhoz pedig legfeljebb csak annyit tennék még hozzá, ahhoz hogy tönkretedd a szűrő rotorját (kavitációs elven elvileg megvalósítható azért) a szívó oldalon kellene zárnod a csapot, vagy extrán tömött szűrőanyaggal megtölteni. A nyomó oldalon a max amit el tudsz érni, hogy a lenz hatás miatt egy kicsit jobban fog melegedni mind a forgó, mind az álló rész. ;)
Ellenben az ecset alga kifejezetten szereti, ha a lehetőleg terhelt víz, minél nagyobb sebességgel kavarog, és kenődik fel az elé kerülő felületekre.
Igen a terhelt ez esetben azt jelenti amit gondolsz... :D
 
ahhoz hogy tönkretedd a szűrő rotorját (kavitációs elven elvileg megvalósítható azért) a szívó oldalon kellene zárnod a csapot, vagy extrán tömött szűrőanyaggal megtölteni. A nyomó oldalon a max amit el tudsz érni, hogy a lenz hatás miatt egy kicsit jobban fog melegedni mind a forgó, mind az álló rész. ;)
Hűűű... Erre nem is gondoltam. Utána olvastam a kavitációnak. Köszönöm. 🙂
A mi esetünkben leginkább a vízoszlop megszakadását eredményezi, amit elég hamar észre lehet venni az erős hang miatt, amit a keletkező légbuborékok okoznak. Illetve utána nem indul könnyen újra. Nem kellemes folyamat, ösztönösen is kerüljük. 😃
Sokan azt gondolhatják, hogy a pumpa olyan erővel szív, hogy a tömítéseken keresztül beszívja a levegőt, pedig általában nem. Gőz és az oldott gázok válnak ki az erős turbulens áramlás miatt. A buborékok anyagot ragadhatnak ki a lapátból, ami a rotor kiegyensúlyozatlanságát eredményezheti. Ettől válik hangossá a szűrőnk, amin csak a rotor csere segít. Ennek fényében az is érthető, hogy nem jó gyakorlat a szűrő kikapcsolása etetéskor. Minden induláskor van kavitáció, a hirtelen fordulatszám változás előidézi. Ergo a hosszú élettartamú rotor a kikapcsolás hanyagoláson és a nyomó oldali folytáson, záráson múlik.
Mégegyszer köszönöm, hogy erre felhívtad a figyelmemet. 🙂
 
Hűűű... Erre nem is gondoltam. Utána olvastam a kavitációnak. Köszönöm. 🙂
A mi esetünkben leginkább a vízoszlop megszakadását eredményezi, amit elég hamar észre lehet venni az erős hang miatt, amit a keletkező légbuborékok okoznak. Illetve utána nem indul könnyen újra. Nem kellemes folyamat, ösztönösen is kerüljük. 😃
Sokan azt gondolhatják, hogy a pumpa olyan erővel szív, hogy a tömítéseken keresztül beszívja a levegőt, pedig általában nem. Gőz és az oldott gázok válnak ki az erős turbulens áramlás miatt. A buborékok anyagot ragadhatnak ki a lapátból, ami a rotor kiegyensúlyozatlanságát eredményezheti. Ettől válik hangossá a szűrőnk, amin csak a rotor csere segít. Ennek fényében az is érthető, hogy nem jó gyakorlat a szűrő kikapcsolása etetéskor. Minden induláskor van kavitáció, a hirtelen fordulatszám változás előidézi. Ergo a hosszú élettartamú rotor a kikapcsolás hanyagoláson és a nyomó oldali folytáson, záráson múlik.
Mégegyszer köszönöm, hogy erre felhívtad a figyelmemet. 🙂
Ez igen érdekes téma. Engem is érdekelne. Jó lenne kitárgyalni, de nem @Trappista topicjában, sőt, nem is a G.A. oldalán. :)
Viszont szívesen megnéznék egy képet az akváriumi szivattyú kavitáció által megtépázott lapátjáról... ;) ...Azért ez nem egy tengeralattjáró hajócsavarja... :D

O.T.
Az ultrahangos mosóm is a kavitáció elvén működik, de azzal is nehezen bírkózik meg, hogy az egyszerű szennyeződéseket leválassza. Attól nagyon messze van, hogy magát az anyagot is kikezdje... Szóval, a ki-be kapcsoláskor keletkező kavitációs buborékok hatását az élettartamra, kicsit megkérdőjelezném.
A motorzaj csökkentése éppen az érdeklődésem középpontjában van. A kezemben lévő vadonat új (SICCE) szivattyú tengely+rotor lötyögésének csökkentésén gondolkodom napok óta. Érdekes, hogy a rotor közepén század mm nagyságrendű a kotyogás, de a lapátoknál és a forgórész másik végén, 0,3-0,35mm kotyogást mérek. Ez kegyetlen nagy! Nem is csoda, hogy hangos a szivattyú.
 
Back
Oldal tetejére